Transitio etenee ilmiselvästi a-mollisoinnusta
G-duurisointuun eli I asteelta III asteen dominantille (luonnollinen VII),
kuten niin monessa muussakin mollisonaatissa. Mutta mikä on näiden tasojen
välillä esiintyvien sointujen hierarkia?
Jokseenkin selvää on, että tärkein välittävä sointu on
tahdin 15 f-bassoinen 6/3 eli C-duurin puolilopukkeeseen osallistuva II6,
jota korostaa myös hieman uudenlainen tekstuurityyppi (sekä kaksitahtinen hypermetri).
Ensimmäinen ajatukseni oli, että tähän saavutaan tahdin 13 F-duurisoinnusta
5–6-liikkeen välityksellä:
F-duurisointua korostaa korostaa sijainti nelitahtisen
hypermetrin ensimmäisellä iskulla samoin kuin edeltävän tahdin pitkä
välidominantti. F-bassoa prolongoiva alue ei ole muotoilultaan
yhtenäinen, mutta yhtenäistävänä tekijänä on kuitenkin appoggiaturien sarja
b–a, g–fis, e–d. Lisäksi äänenkuljetus rinnakkaisdesimeineen on hyvinkin
arkkityyppinen.
Lauri Suurpään vihjeestä huomasin kuitenkin, että eräs Carl Schachterin artikkeli,
joka käsittelee muun ohella tätä transitiota, esittää varsin toisenlaisen
tulkinnan (graafi ei ole kopioitu Schachterilta, vaan olen toteuttanut hänen ideansa muistinvaraisesti):
Tässä on otettu paljon vahvemmin esille tahdin 14 C-duurin
V6/5–I, joka ikään kuin edeltäkäsin tunnustelee tulevaa rakenteellisempaa III
astetta. Tahdin 13 F-duurisointu ei prolongoidukaan sen pitemmälle vaan toimii
osana terssittäistä laskua a–f–d–h. Schachter ei perustele tulkintaa sen
tarkemmin, mutta kurssillamme käytetyn terminologian mukaan sitä puolustaa
ainakin penultima-periaate. Tahdin 14 lopun a-mollisointu on selvästi
luonteeltaan välittävä, joten
”varteen otettavista” soinnuista C-duuri-sointu on se, joka edeltää kiistattoman painokasta II6-sointua. C tulee esille myös matalan rekisterinsä
johdosta (H–C-bassoliike palaa tahdin 5 A:n tuntumaan), minkä lisäksi tahti 14
on myös muotoilultaan selvästi erityinen.
Schachter kiinnittää huomiota ylä-äänen dis–e-kulkuun, joka
hänen mukaansa viittaa alun koristenuottikuvioon ja palaa ^5-Kopftoniin juuri ennen seuraavan tahdin ^5–^4-Urlinie-tapahtumaa. Ylemmässä tulkinnassahan tahdin 14 e ei
rakenteellisesti palaa Kopftoniin
vaan toimii osana a:sta d:hen laskevaa kvintti-Zugia. Halu saada ”nätti” ylä-äänitulkinta ei sinänsä ole
kovin hyvä harmonisen hierarkian analyysiperiaate, mutta dis–e-liikkeen voidaan
varmaankin ajatella olevan yksi lisätekijä, joka auttaa kiinnittämään huomiota
tähän paikalliseen C-duurisointuun.
Schachterin artikkelin keskeinen ajatus on se, että vaikka
tahdin 14 calando ehkä tarkoittaakin
ensisijaisesti diminuendoa, voisi
olla musiikillisesti perusteltua tehostaa tätä tärkeää dis–e-kulkua myös
hidastuksella. Hidastus tietysti myös vahvistaisi Schachterin rakenteellista
tulkintaa ottamalla esille C-duurisoinnun ja sen päällisen ^5:n.
Kaiken kaikkiaan en kuitenkaan ole mitenkään lopullisen
varma siitä, kumman tulkinnan asettaisin etusijalle. Merkitseekö tahdin 14
ympäristöstään poikkeava muotoilu calandoineen sitä, että C-duurisointu tulee esille rakennetta kannattavana elementtinä,
vai kenties sittenkin sitä, että tahti jää ikään kuin sulkumerkkeihin kahden
f-bassoisen tilanteen välillä?
Otan erityisen kernaasti vastaan kommentteja ja pohdelmia,
jotka liittyvät tähän kysymykseen – ja myös metatason kysymykseen kysymyksen
mielekkyydestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti