Kun annoin blogille nimen, jossa puhutaan
"perusteista", ajattelin tietoisesti tuon sanan eri merkityksiä.
Pedagogisessa mielessä "perusteet" voi tarkoittaa suunnilleen samaa
kuin "alkeet", oppimisen perustana toimivia ensin opittavia asioita.
Toisaalta jos pohditaan jonkin teorian tai tieteenalan "perusteita",
saatetaan viitata loogisiin ja episteemisiin (tieto-opillisiin) peruskysymyksiin, jotka ovat niin
sanotusti metatasolla varsinaiseen tieteenharjoitukseen tai teorian soveltamiseen
nähden. Näitä merkityksiä ei tietenkään pidä sekoittaa. Hieman tällaisesta
sekaannuksesta oli kyse, kun alakouluaikoinani 1970-luvulla pyrittiin
matematiikan alkeisopetukseen soveltamaan naiivia joukko-oppia – jonka
aksiomatisoitua versiota voi pitää tieteen perustana – sen sijaan että ensin
opeteltaisiin käytännössä laskemaan.
"Schenker-analyysin perusteet"
voivat siis viitata toisaalta käytännön perustaitoihin, toisaalta analyysin
taustalla oleviin loogis-episteemisiin peruskysymyksiin. Ja jos vielä hieman
jatketaan semanttisen sopan hämmentämistä, voidaan todeta, että peruste voi
tarkoittaa myös perustelua, oikeutusta. Tämäkin merkitys tulee
Schenker-analyysissä vastaan eri tasoilla. Mitä perusteita on kullekin
analyyttiselle tulkinnalle ja mitä perusteita on ylipäätään ajatukselle, että
Schenker-analyysi kuvaisi jotenkin mielekkäällä tavalla musiikkia?
Vaikka olen edellä korostanut erilaisia
merkityksiä, joita "perusteilla" voi olla, nämä merkitykset myös
liittyvät toisiinsa ja tulevat kaikki kurssillamme tärkeiksi. Vertaus alakoulun
matematiikanopetukseen ei ole kaikilta osin osuva. Ensimmäinen ero on tietysti,
että emme ole alakoulussa vaan yliopistossa. Vaikka käytännön perustaitojen
hankkiminen on meilläkin keskeinen tavoite, alalle (siis musiikkiin) erikoistuvilla
aikuisilla on myös kyky, tarve ja oikeus lähestyä keskeisiä kysymyksiä
toiminnan perustasta ja oikeutuksesta.
Toinen ero koskee harjoitettavan toiminnan
luonnetta. Vaikka matematiikan tieteenfilosofisista perusteista on erimielisyyttä, peruslaskutoimitusten suorittaminen on yhtä kaikki
yksikäsitteistä. Schenker-analyysissä sen sijaan erimielisyydet koskevat usein
myös käytännön perustoimintaa: eri analyytikot voivat tulkita saman
musiikkikatkelman eri tavoilla. Eri tulkintavaihtoehdot herättävät kysymyksen
tulkinnan perusteista (siis perusteluista). Sekä säveltämistä että
kuuntelemista ajatellen voidaan kysyä, onko musiikissa piirteitä, jotka tukevat
tiettyä tulkintaa. Tähän taas liittyy laajempi kysymys siitä, onko jossain teoksessa
tai ohjelmistossa piirteitä, joilla voidaan perustella väite, että schenkeriläinen
teoria kuvaa jotain musiikin kannalta olennaista järjestysperiaatetta. Näin on
jouduttu kysymykseen, joka selvästi liittyy Schenker-analyysin episteemisten
perusteiden ytimeen.
Käytännön Schenker-analyysissä esille
tulevat kysymykset johtavat siis helposti periaatteellisempiin kysymyksiin
toiminnan perusteista. Keskeisenä pyrkimyksenäni tulee olemaan tehdä
mahdollisimman läpinäkyviksi tällaisten kysymysten väliset suhteet. Minusta jo
perusteita (alkeita) opiskellessa on hyvä olla mahdollisimman tietoinen
tulkintojen perusteista (perusteluista, kriteereistä), jotka vuorostaan
valaisevat sitä, miten tätä lähestymistapaa voidaan yleisesti perustella.
Vaikka tällainen pyrkimys voi tuntua
luontevalta, se on kaikkea muuta kuin itsestäänselvää schenkeriläisessä
traditiossa. Paraikaa lueskelen amerikkalaista Schenker-analyysin oppikirjaa
(Cadwallader & Cagné). Kirjalla on kieltämättä ansionsa, mutta valitettavasti niihin ei kuulu se, että
tulkintojen perusteet tai perustelut tehtäisiin lukijalle selväksi. Itse
asiassa ei myöskään synny vaikutelmaa, että nämä perusteet olisivat tekijöille
itselleen selviä. Jotkut analyysit vaikuttavat onnistuneilta, toiset eivät,
mutta perusongelma on se, että analyysikriteerien tarkastelusta puuttuu johdonmukaisuus ja järjestelmällisyys.
Ongelma juontaa juurensa Schenkeristä
itsestään; olen käsitellyt sitä viimeaikaisissa kirjoituksissani mm.
otsikolla Schenkerin haitallinen vaikutus schenkeriläisyydelle.
Schenker teki usein oivaltavaa työtä
käytännön analyysissä ja varsinkin myöhäiskauden pääteoksessaan Der Freie Satz myös teoriansa loogisen (tai systeemisen) perustan muotoilussa. Schenkerin työ jätti
kuitenkin ammottavan aukon, joka koskee teorian episteemistä (tai evidentiaalista)
perustaa. Suomemmaksi sanottuna: Schenker valaisi ansiokkaasti tapaa, jolla hän
mallinsi musiikin rakenteen, mutta ei niitä perusteita, joilla tämä mallinnus
suhteutetaan itse musiikkiin.
Teorian episteemisen perustan kannalta
keskeinen kysymys voidaan muotoilla näin: missä määrin analyysin kuvaamat
rakenteet juontuvat sen taustalla olevista teoreettisista normeista ja missä
määrin niitä taas tukevat näistä normeista riippumattomat musiikin
ominaisuudet? Mikäli analyysi johdetaan teoriasta, olisi tietysti kehäpäätelmä
väittää, että analyysi vahvistaa teorian. Kehäpäätelmästä on Schenkeriä
syytettykin, mutta olisi virhe ajatella, että Schenker-analyysi on siihen tuomittu, sillä sekä
yksittäistä harmonis-äänenkuljetuksellista tulkintaa että niitä koskevia
yleisiä normeja voivat suuremmassa tai pienemmässä määrin tukea niistä
riippumattomat seikat. Tällaisina seikkoina kannattanee jo tässä vaiheessa mainita metri,
muotoilu (design), rekisteri ja korostavat eleet – kaikki seikkoja, joiden merkitys musiikin hahmottamiselle on ilmeistä.
Tässä olen tullut ottaneeksi esille aihepiirin, jota olen viime aikoina paljon pohtinut: kysymyksen, joka ansaitsisi paremman
valaistuksen, kuin mitä schenkeriläinen liike on pystynyt tarjoamaan. Kysymys
on tietysti tavattoman monimutkainen – varsinkin jos sitä pyritään soveltamaan
tonaalisen musiikin repertoaariin kokonaisuudessaan – enkä väitä, että saisimme peruskurssillamme siihen kattavan vastauksen. Emme varmaan myöskään työksemme puhu tunnilla "episteemisestä perustasta" ym. metatason käsitteistä, vaan
keskitymme käytännön analyysiin. Tarkoitukseni kuitenkin on, että alusta
lähtien kiinnitetään analyysin kriteereihin riittävän järjestelmällistä
huomiota tavalla, joka viime kädessä on ratkaisevaa mainittujen episteemis-evidentiaalisten perusteiden kannalta.
***
"Schenker-analyysin perusteisiin"
kuuluu tietysti myös se semanttinen kysymys, mitä
"Schenker-analyysillä" tarkoitetaan. Tämänkään kysymyksen suhteen ei
vallitse yksimielisyyttä. Jotkut ovat sitä mieltä, että Schenker-analyysiä ei
voi eikä pidä erottaa Schenkerin henkilöstä, jolloin käsite saa väistämättä
historiallisen luonteen. Toiset taas tarkoittavat Schenker-analyysillä tietynlaista
analyyttistä lähestymistapaa, jonka taustalla on Schenkerin kehittämä teoria ja
analyysikäytäntö mutta joka voidaan periaatteessa määritellä Schenkerin henkilöstä
riippumatta. Perusluonteista tälle lähestymistavalle on ajatus hierarkkisesti
jäsentyneistä rakennetasoista, joissa vallitsevat tietyt
harmonis-äänenkuljetukselliset periaatteet, sekä näiden rakennetasojen
esittämisessä käytetyt kaaviot eli graafit. Schenkerin tuotannossa tähän
liittyvä teoria sai kattavimman esityksensä myöhäisteoksessa Der freie Satz.
Meidän kurssillamme ja tässä blogissa
vallalla on jälkimmäinen käsitys. Pohtiessamme Schenker-analyyttisiä kysymyksiä
kiinnitämme siten huomiomme ensisijaisesti musiikilliseen todistusaineistoon,
emme siihen mitä Schenker mahdollisesti asiasta sanoi, vaikka hän kyvykäs muusikko olikin. Tavallaan voisi olla hyvä, jos
lähestymistavalla olisi kokonaan muu nimi, mutta pitäydymme totuttuun
nimitykseen, samalla kun toteamme, että Schenker on alullepanija muttei
auktoriteetti. Myös laajemmin voimme todeta, että Schenker-analyysin saama
tavattoman merkittävä asema viime vuosikymmenten musiikintutkimuksessa (etenkin
anglosaksisessa maailmassa ja Suomessa) perustuu sen koettuun hedelmällisyyteen
musiikin valaisemisessa, ei siihen että Schenkerillä muuten olisi mitään
erityistä auktoriteettia. Itse asiassa Schenkerin ideologiset lähtökohdat
(joita hän ei suinkaan peitellyt kirjoituksissaan) ovat useimpien myöhempin
schenkeriläisten näkökulmasta paljolti vastenmielisiä, joten hänen
musiikilliset teoriansa ovat saavuttaneet suosiota pikemminkin hänen
henkilöstään huolimatta kuin sen ansiosta.
***
Lopuksi voimme vielä palata
"pedagogisiin perusteisiin" siltä osin, mitä edeltäviä taitoja on hyvä
olla ennen Schenker-analyysin opintoja. Koska Schenker-analyysin
perusajatuksena on tonaalisen musiikin pintatasolta tuttujen
harmonis-äänenkuljetuksellisten periaatteiden hierarkkinen soveltaminen
laajemmille jänneväleille, luja tuntuma näihin pintatason periaatteisiin on
tärkeä edellytys. Sibelius-akatemian satsiopin perusteet -kurssi on omiaan
vahvistamaan tätä perusvalmiutta soinnutuskursseineen ja lajikontrapunkteineen.
Lisäksi Aldwellin ja Schachterin kirja on omiaan antamaan esimakua eri
hierarkkisista tasoista esimerkiksi eriyttämällä alusta lähtien sivu- ja
lomasointuiset dominantit säesyntaksin kannalta olennaisista. Musiikkianalyysin
teoria ja praktikum 1 saattaa myös olla antanut sopivia valmiuksia, joskaan en
tarkkaan tunne tämän kurssin sisältöä. (Oletteko kenties tutkailleet Rothsteinin Phrase Rhythm in Tonal Music -kirjaa?)
Hei!
VastaaPoistaMusiikkianalyysi 1:ssä käytimme juuri tuota Rothsteinin kirjaa sekä Caplinin Classical Form -kirjaa ja myös joitakin osia Hepokoski & Darcyn Elements of Sonata Theory -kirjasta. Luimme Ratnerin artikkelin Harmonic aspects of Classic Form. Näkökulmia oli varsin monipuolisesti.
T. Esa